maandag 5 november 2012

Wandeling in het Bargerveen...

Een tijd geleden wandelden we op een mooie zondagmiddag door het Bargerveen (klik), het grootste nog bewaard gebleven hoogveen landschap in Nederland. Het veengebied ligt in het uiterste zuidoosten van Drenthe. In de afgegraven gedeelten ontstond moerasachtig landschap...

Overal bloeit het wollegras, heerlijk zuiver wit...

Op de hoger gelegen stukken is de bodem droog. Tussen de scheuren 'piept' een plantje: braam of zo? Om verdroging tegen te gaan heeft Staatsbosbeheer in het gebied maatregelen genomen waardoor het water in het veengebied vastgehouden moet worden.

Het landschap is heel afwisselend! De geschiedenis van het landschap is zo zichtbaar en de sfeer bijna voelbaar, zo ook de stilte. Ik las het boek  'De winterkraaien' (klik) van Aar van der Werfhorst (klik). Hoewel het verhaal in het veengebied in Twente speelt, kun je je dezelfde sfeer hier voorstellen...

Het huisje van Uneken (klik) wordt aan de natuur teruggegeven. Staatsbosbeheer, de eigenaar van het Bargerveen heeft het huis volgehangen met insectenhotels. In ramen en deuren zijn gaatjes geboord, zodat solitaire bijtjes en andere insecten kunnen nestelen in en om het huis. Het boerderijtje zal steeds meer in verval raken.

Metselbijtjes, solitaire bijtjes en andere insecten vinden hier een prachtige 'woning'...

In de verte draaien de 23 windmolens, tot grote ergernis van Daniël Lohues, de bekendste inwoner van deze streek. Hij maakte zeven jaar geleden dezelfde wandeling in dit gebied. Wil je met hem meewandelen, klik dan hier! Beter nog: ga hier zelf wandelen en geniet van de stilte, het weidse landschap...
Het was echt een prachtig mooie dag (klik)!

20 opmerkingen:

Kiekplaotiesenzo zei

Prachtige foto's van het Bargerveen!!! ik ken het gebied.... groetjes.

Marijke zei

Mooi stukje Nederland!
fijne dag,
groetjes van Marijke

Martine zei

Mooie foto's en wat zijn er toch veel stukjes Nederland waar ik nog nooit geweest ben.
Vanavond de wandeling eens bekijken want die had ik gemist.
Groetjes

quilting Jeannet zei

Ik kan mij de ergernis van Daniel Lohues helemaal voorstellen...hier verrijzen er ook overal te pas en te onpas windmolens, en ik vind het een enorme horizonvervuiling.Waar blijven de Nederlandse verten? De horizon die eindeloos reikt.

GRANNY'S HOUSE zei

Mooie foto's Mienke, Drenthe is een prachtige provincie.

Groetjes
Ines

AnitaS zei

Mooie foto's. Het is of ik zo met je mee kon wandelen.

Anoniem zei

wat heerlijk dat je weer terugbent, ik geniet zo van jouw foto's en verhalen ,wat een prachtlogjes weer allemaal ,dankjewel ;)
hilly

Anoniem zei

Mooi is het daar in Bargerveen en jammer van de windmolens.
Wordt altijd tureluurs van die draaiende wieken.
Gisteren hier tussen de buien door in het bos gewandeld-heerlijk de geur van de herfst.
zonnige dag
groetjes,Truus uit Drenthe

Conny's-blog zei

Wat laat je ons weer mee wandelen door een prachtig stukje natuur, zeg, heerlijk.................gr.Conny

Janneke zei

Bargerveen dat gebied ken ik nog niet in Drenthe. Het zijn prachtige foto's van dit gebied, alleen war jammer toch van die windmolens.
Gr., Janneke

Annabel zei

Wauw, mooie foto's! En dat bijtje is echt ontzettend schattig! :)

Liefs, Annabel

Martine zei

Dank je voor de tip. Daniel Lohues is zo'n mooi mens.

Guusje, zei

Wat een mooie foto's en wat een heerlijke wandeling.

Janien zei

Prachtige foto's. Wie weet gaan wij er ook eens heen. Bedankt voor de tip.

Anoniem zei

Mooie foto's Mienke. Wollegras, ik ken het van bepaalde moerasachtige gebieden in Schotland (van toen ik nog een stuk jonger was.....). Toen dacht ik altijd dat het katoenplantjes waren, een mens is nooit te oud om te leren.
Een goed plan om het huis terug te geven aan de natuur. Zo'n bijenhotel; alleen de naam al vind ik schitterend.
Zoals met vele zaken aangaande natuurbehoud, energie opwekking en -vervuiling, wetten op jagen en behoud van zwijnen; het beste is elkaar ergens in het midden te treffen en het beste van beide kanten te ontdekken en te gebruiken. Wat voor de één een voordeel oplevert, zal dat voor de ander een nadeel zijn.

*Daniëlle zei

Het ziet er prachtig uit:)

Liefs, Daniëlle

Anny zei

Wat een heerlijke wandeling! En... de dadel-walnoten plaatkoek is een recept van Mary Berry uit het boek Baking Bible. 250 gram klein gesneden dadels weken met 40 gram boter in 350 cc kokend water. 2 eieren kloppen met 200 gram bruine basterd. Dan toevoegen 350 gram zelfr bakmeel, 150 gemalen amandelen,2 theelepels kaneel, 150 gram walnoten in stukjes en het afgekoelde dadel-boter mengsel. Bakken 180 graden, 70 minuten in een vorm van ongeveer 20 bij 30 cm. Vorm bekleden met bakpapier. Na het bakken 10 min in de vorm laten afkoelen.Mary doet er dan nog een poedersuikerglazuur over, maar dan vind ik het wel heel zoet!

Made by Meet zei

Prachtige foto's! Wat is ons land toch geweldig mooi! (uitgezonderd die windmolens en er staan hier en daar nog wel meer horizon vervuilende zaken).
Van het logje over eekhoorntjes brood,
heb ik ook erg genoten! Fijn weekend, groetjes Meta

Het lieve leven... zei

een mooi stukje natuur, ik hou daar van!en ja die windmolens..ik vind het ook zonde van de ruimte. en het uitzicht. t zijn er soms ook zoveel.wat leuk dat bijenhotel..zie ik veel liever ;) Groetjes, Petra

Willeke zei

Ik heb weer even bijgelezen!
natuurlijk weer genoten van de springende schapen; het kacheltje en niet te vergeten de kippen!
heerlijk!!!!
Groetjes en succes met je cursus,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...