maandag 10 september 2012

Heerlijke honing en... hoornaars!

Het is gelukt! DH heeft vandaag nog 60 á 70 potten heerlijke nazomerhoning geslingerd. In dit logje (klik) lees en zie je hoe dat in zijn werk gaat...

In de ontzegelbak liggen alle waszegels die de raten afgesloten hebben. DH heeft ze met een ontzegelvork van de raten afgehaald en in de bak geschept. Alle honing die daar nog aan zat is naar beneden in een opvangbak gelekt. Af en toe haal ik één van mijn vingers daar even doorheen, om daarna in mijn mond te verdwijnen...mmmm...
Die zegeltjes kun je als een soort kauwgom in je mond kauwen tot alle honing eruit is, de was smelt niet. Orthodontisten geven blokjes bijenwas mee om in het begin aan de scherpe randjes en kantjes van een (slotjes) beugel te doen ter voorkoming van beschadiging van het tandvlees...

Een rvs-emmer vol goudgele honing...
Dit jaar heeft DH niet eerder honing geoogst. De mei-juni maand was erg nat en koud. Zou je dan wel honing slingeren, dan moet je de bijen gaan voeren, er was toen minder nectar of stuifmeel dan in andere jaren. Doe je dit niet, dan verhongert het volk, of gaat op rooftocht uit en dat moet je te allen tijde zien te voorkomen.
Nu, na deze honingoogst worden de bijen ingewinterd en gevoerd met een suikeroplossing om ze goed de winter door te laten komen...

Terwijl ik dit logje zit te maken hoor ik steeds 'pok' naast me op het raam. Het is het geluid van hoornaars (klik), de grootste wesp van Europa, die op het licht af komen vliegen en naar binnen willen en hun neus (kop) stoten tegen de streeploos gezeemde ramen.
Overdag zie je deze beesten zelden, maar 's avonds laten ze zich des temeer gelden. De hoornaars hebben een nest in een voeg van de schoorsteen op het dak. Enkele jaren geleden hadden ze een nest in de heg en moest DH rennen voor zijn leven toen hij met de heggeschaar dwars door een nest gegaan was. Hij is toen een keer of vijf gestoken en de heg was toen erg creatief gesnoeid!
Nog even lekker griezelen voor het slapen gaan? Kijk dan hier (klik)!

13 opmerkingen:

Annelein zei

Toch maar niet... voor je het weet lig ik de hele nacht wakker...

Maar eigen honing... dat moet jammie zijn...*Ü*...

'k Heb trouwens hele goede herinneringen aan de courgettesoep...

GRANNY'S HOUSE zei

Lekker.....honing, vooral 's morgens in mijn muesli met turkse yoghurt.
Dier hoornaar mag je houden, ben zo allergisch als ik weet niet wat voor bijna alles wat steekt.

Groetjes
Ines

Jeanny zei

Een hoornaar komt hier geregeld naar de tuin en onze vijver, eentje maar...., maar wel een 'joekel'.
Lieve groet.

Martine zei

Op een geroosterde boterham , zoute roomboter en honing. Zo lekker.

kaneeltje zei

Lees dat de hoornaar vaak alleen in het oosten van het land voorkomt,dat vind ik prima ! Vind wespen niet eng alleen ben ik allergisch voor ze dus geprikt worden dat liever niet. Van honing ben ik geen fan...te zoet.

Monica zei

Oh, wat leuk zelf honing slaan, hmmm dat is smullen!. Wij hebben hier ook regelmatig nesten van hoornaars, maar als ze te dicht in huis komen laten wij ze echt wel verwijderen.

Kleine Vingers zei

Eigen honing dat lijkt me heerlijk...
hartelijke groeten

AnitaS zei

Lekkere zuivere honing. Die hoornaar hoef ik niet.

@nke zei

O, wat voel ik me een 'stadse', honing van eigen volk, dat gaat 'm niet worden hier in het westen. Enne, de courgettesoep is hier ook gemaakt en goedgekeurd.

Quiltgroetjes *+*

Janny zei

Honing van eigen bodem (korf)... dat is bijzonder, zeg. Die hoornaar vind ik niks: ik ben jaren geleden in Frankrijk gestoken en heb er een lelijk litteken van over gehouden.
Janny

Gerda zei

Geweldig, zo je eigen honing. Dat wordt heel wat snoepen. Maar het is natuurlijk ook veel werk, fijn dat je DH dat leuk vindt. groetjes, Gerda

Wieke van Keulen zei

Heerlijk, die honing. Ik koop mijn honing ook altijd van een mevrouw, die het zelf slingert. Jammer dat ik je in Deventer gemist heb...
Groet, Wieke

Guusje, zei

O wat heerlijk echte honing, vroeger kreen we die van een imker die vlak bij ons woonde dt was zo lekker. Knap hoor dat het helemaal goed is gelukt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...