zaterdag 14 april 2012

Bijenhuisje...

Er is ijverig gewerkt aan dit bijenhuisje. In het voorjaar moet er in een bijenhuis weer veel gebeuren, dus dames: aan de slag...

Bij de bijenkasten van DH is het erg druk. De vliegbijen komen met oranje bolletjes stuifmeel aan de pootjes terug naar de kast. Oranje stuifmeel is van paardebloemen! Het stuifmeel wordt door jonge bijen in de kast verder verwerkt, nadat de vliegbij het klompje in een cel heeft achtergelaten. Het dient als voedsel.

Hier bloeit de kersenboom. In de houtwal rond het weiland en in de tuin kunnen de bijen steeds meer stuifmeel vinden...

Dit is de bloeiende esdoorn, die opvalt door de geel/groene bloemetjes die in pluimen uit één knop komen, pas later komen de blaadjes aan de boom...


Bijen vliegen graag op de esdoorn!

De sleedoorn is één van de vroege voorjaarsbloeiers...


Een sleedoorntak...

De wilg is al bijna uitgebloeid!

Dit is een wilde bij, een zandbij om precies te zijn! Er zijn heel veel verschillende soorten wilde bijen. Hier (klik) kun je veel over wilde bijen lezen en via een schema de juiste naam van een bij zoeken.
Deze wilde bij zit op één van de bloeiende aalbesstruiken die aan het pad langs de boomgaard staan...

Zie je de vleugeltjes? Prachtige bijtjes zijn het met die warmgouden kleur...
Ik ga me in mijn eigen huis als een werkbij gedragen: opruimen en poetsen, mijn grote hobby ;-))

14 opmerkingen:

conny's quilts en creaties zei

Wat een prachtige foto's laat je zien, echt het prille voorjaar! Dank je wel

Ineke zei

Wat leuk om over de bij-tjes te lezen, hier op jou blog. Mooie foto's!
Fijn weekend

GRANNY'S HOUSE zei

Dat is weer genieten bij jou, wat heb je weer mooie foto's gemaakt.
En weer een leuk huisje.

Groetjes
Ines

Anny zei

Wat een prachtige foto's. Bij mij ligt de huizenbouw helemaal stil.... en de kersenboom is nog niet zo ver als bij jou. Volgens mij heeft hij vreselijk gelden onder de vorst.

Lida zei

Hier zien we gelukkig ook wat bijen, natuurlijk niet zoveel als bij jou op het platteland, maar de aalbessen zien er prima uit, de bloesembomen gaan bijna open en de krenteboompjes en kastanjes staan op springen, helaas de mooiste tijd van de Forsythia is al weer bijna over! Wat is het toch een schitterende jaargetijde! Genieten, groetjes
Lida

Annelies zei

Ik geniet van je foto's !

Guusje, zei

O wat een mooi huisje, oeps alweer zaterdag ik moet ook snel aan het werk.Leuk te lezen dat we even grote huisjes maken en wat een heerlijke foto's van de bijen.

Guusje, zei

O wat een mooi huisje, oeps alweer zaterdag ik moet ook snel aan het werk.Leuk te lezen dat we even grote huisjes maken en wat een heerlijke foto's van de bijen.

katrien zei

Wat een leuk huisje.
Mooie natuurfoto's.

Anoniem zei

Heerlijk om de prachtige lenteblaadjes en -bloemetjes in jouw tuin op deze foto's te zien!! Gelukkig maar, dat de bijen bij jullie hard aan het werk zijn, ze hebben het al moeilijk genoeg!! Succes met je eigen werkjes, en fijn weekend!!

kaneeltje zei

Wat een mooie foto's heb je weer gemaakt en leuk zeg dat bijenhuisje.Fijn dat je verschillende bijen laat zien, ik weet dat ze belangrijk zijn en dat het slecht met ze gaat maar verder weet ik er weinig vanaf.Misschien omdat ik geen honing lust...(alleen ter vervanging van suiker in taart).

Willy zei

Volop genieten van de lente, heerlijk seizoen. Prachtige foto's en ook het bijenhuisje. Ik ben benieuwd of je ook nog Zweedse huisjes gaat maken.
Fijne zondag, lieve groet

lheurebleue zei

wat een heerlijke foto's en wat veel heerlijks verzamelen al die bijen. zoveel werk om ons te plezieren!

Anoniem zei

Een mooi stoffen huisje bij een mooi log.
Prachtig al die bloeiende bomen en struiken.
Gisteren toevallig zo'n bolletje van, nu blijkt, de esdoorn gezien. Ik wist helemaal niet wat dat was.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...