zondag 9 januari 2011

Een heerlijke dag!

Gisteren waren we een dagje naar Stad, naar Groningen, waar het veel drukker was dan op deze oude foto die ik van het internet geleend heb.
We waren met zijn vieren: DH & ik, DS & zijn vriendin D. 's Ochtends gingen we gesplitst op pad, DH met mij en DS en D. DH en ik doken de boekhandel in en kochten daarna een paar nieuwe broeken voor DH. Na de lunch werd er gewisseld: DH en DS gingen samen op pad voor spijkerbroeken voor DS, terwijl D. en ik de kledingwinkels onveilig gingen maken en kleine winkeltjes gingen bekijken... Halverwege de middag troffen we elkaar bij een bekende koffiebrander/theeschenker (klik).

Daarna liepen we over de (biologische) markt. Ooh hoe heerlijk is het daar rond te struinen! Bij de kruidenkraam gerookte knoflook en rozemarijn en tijm meegenomen...
Daarna lang bij de vis gekeken, wat een soorten zijn er te koop!


Naast de brood-, kaas-, delicatessen- en notenkramen ontdekten we een paddestoelenkraam. Zoveel soorten en kleuren, een lust voor het oog...

Met op een bedje van rijst (trekt vocht aan) het 'zwarte goud': truffel! Kosten: 17 euro per 10 gram. Dat hebben we maar niet gedaan.
Truffel en paddestoelen hebben umami (klik), een andere smaak dan zoet, bitter, zout of zuur. Het wordt wel de vijfde smaak genoemd. Blauwschimmelkazen hebben het ook...
Met een tas vol heerlijkheden keerden we in de stromende regen terug naar huis.


DS ging thuis meteen zijn nieuwe spijkerbroeken aantrekken en kwam teleurgesteld beneden. "De verkeerde broeken zijn ingepakt, deze passen helemaal niet. Achter mij stond een veel dikkere man die heeft nu mijn broeken." Het was na 17 uur, opbellen had geen zin meer...
"Mopper de mopper, geen schoenen en kleren meer kopen zo ver weg..." Ooit hebben we schoenen gekocht in Groningen die al na een week kaduuk waren en waar we wel drie keer mee terug zijn geweest voor we het geld terugkregen...
Ineens een helder moment: "Heeft DH ook niet spijkerbroeken gekocht? Zijn die broeken ook niet in eenzelfde tasje ingepakt? Zijn die broeken die niet passen misschien van hem?" Ja, dus! Nou de grapjes over die dikke man achter DS in de rij waren natuurlijk niet van de lucht ;-) 

Deze mooie kaartjes van Quint Buchholtz vond ik in een kleine boekhandel in de Folkingestraat. Kijk eens op zijn site, veel werk heeft een 'onderlaag'!
We werden uitgenodigd om bij de ouders van D. te komen eten en dat was erg gezellig en heerlijk!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...