zaterdag 13 februari 2010

Een warme muts...

Een warme muts is in deze barre tijden bijna onmisbaar. Maar... een theemuts die je theepot lekker warm houdt is ook wat waard... Geweldig deze gebreide theemuts, vind je niet?
Ik zag bij haar (klik) hele leuke sloffen en nieuwsgierig geworden klikte ik door naar Wemmigje (klik) de maakster van de sloffen.
Op haar web-log vond ik deze prachtige grijs/wit gestreepte theemuts. De muts is gebreid van in dunne stroken geknipte t-shirtstof...

En de grote theepot past er helemaal onder! Ernaast staat het donkergrijze theepotje dat ik van Else (klik) kreeg bij de kerstruil, echt een mooi potje voor twee kopjes op bed, of een lekker gezet potje thee, i.p.v. een haastig kopje 'slingerthee' (zakje in kopje)!
Waar een kleine theepot al niet goed voor is!


In het hoekje op het blad staat een kop en schoteltje dat van mijn moeder is geweest, ik weet niet meer of het haar poppenserviesgoed is of dat ze er zelf uit dronk. Onder het kopje op de foto een handgreep die Wemmigje ook meegestuurd heeft.

En het schoteltje... Hoewel het misschien niet zo fleurig was voor een kind vind ik het wel heel mooi en de afbeelding is natuurlijk wel speels! Zowel het kopje als het schoteltje hebben verschillende aan elkaar gelijmde delen en ik durfde het niet af te wassen uit angst dat ik dan allemaal losse stukjes uit het water zou vissen...
Bij een kopje thee horen koekjes en deze komen bij een heel origineel bakkertje vandaan: Liever Anders in Zuidlaren. Naast brood en banket verkopen ze er ook woonaccessoires, bovendien is het meeste brood biologisch!
Vroeger thuis op zondagmiddag kregen we thee met een 'klont', een kandijklont. We roerden zo min mogelijk met het lepeltje, maar dronken de thee zo snel mogelijk op en dan lekker die klont achter de kiezen langzaam opzuigen!


Deze tang associeer ik na een paar dagen kiespijn met een heel vervelend stuk gereedschap, maar het is een originele Drentse klontjestang... De tang is bedoeld om kandij in kleinere stukjes te 'knippen', vandaar de scherpe punten. Het is een tang die bij mijn opa van vaders kant vandaan komt.
Natuurlijk heb ik de theemuts ook even op mijn hoofd gehad, maar het paste niet. Je zult het niet geloven, maar de muts was te groot ;-))


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...